Ompunta Mulajadi Nabolon

Nasa bangso na di liat portibi on, na marhatopothon adong do Debata, diparhatutu nasida do i, na tarpatupa Debata do na sa na boi dodoan ni roha ni jolma. Bangso Batak pe masuk do tuhorong na marhatopothon, adong Debata, i ma: Debata Mulajadi Nabolon. Parbinotoan i hibul jala Polim do di Jolma na parjoloi.

Alai tutu molo lam tamba panarihon ni roha ni jolma di atas tano on, lam moru ma parbinotoan i, gabe holan pasi-pasina nama na tading. Ala ni i, massa i maol nama patorangon angka na masa sian narobi ni narobi, ala so diida mata jala so dibege pinggol.

Dung i laos ditongos muse ma Debata Natolu. Ia dung songon i, ditongos Mulajadi Nabolon ma dua balunbalunan Surat Batak. Dibalunan na parjolo, i ma na margoar "Surat Agong ", i ma di lehon (bagian) ni Guru Tateabulan, jala disi tarsurat ma hadatuon (ilmu kedukunan), habeguon (ilmu tentang hantu), parmonsahon (ilmu silat) dohot pangaliluon (ilmu menghilangkan diri/ilmu gaib). Di balunan na paduahon, i ma na margoar "Surat Tombaga Holing" i ma bagian ni Raja Isumbaon, di si tarsurat taringot tu harajaon (kerajaan), paruhuman (ilmu Hukum), parumaon (Ilmu pertanian/persawahan), partigatigaon (Ilmu perdagangan) dohot paningaon (WM. Hutagalung, 1991:1 dan 33).

Ompunta Si Raja Batak

Ianggo anak ni Ompunta Raja Batak dua do, na parjolo na margoar Raja Ilontungon gelar Guru Tateabulan, na paduahon i ma na margoar Raja Isumbaon (WM. Hutagalung, 1991:32). Jadi Surat Agong dan surat Tumbaga Holing diterima Si Raja Batak dari Ompung Mulajadi Nabolon. Kemudian Surat Agong diraksahon (diterjemahkan) oleh Martuaraja doli, dan surat Tombaga Holing ditorsahon Tuan Sorimangaraja. Dari merekalah turun temurun surat Batak itu sampai sekarang ini. Dengan demikian Martuaraja doli dan Tuan Sorimangaraja lah yang pertama sekali membaca surat Batak yang diterima Si Raja Batak itu dari Ompunta Mulajadi Nabolon berupa Pustaha yang dituliskan di kulit kayu (laklak). Perhatikan bagan berikut ini

Bentuk Tulisan Batak

Tentang tulisan Batak ada beberapa perbedaan kecil antara tulisan Batak Angkola - Sipirok - PadangLawas - Mandailing - Toba - Dairi - Simalungun dan Batak karo. Perbedaan itu terdapat pada peletakan anak huruf kepada induk huruf (ina ni surat).

Tulisan Batak dinamai silabis (sama dengan tulisan-tulisan Jawa, Lampung, Bali dan sebagainya, maksudnya satu huruf itu menyatakan satu suku kata, sepertl a, u, i, ba, ma, da dan seterusnya. Untuk menyatakan bunyi konsonan digunakan tanda pangolat, di samping itu ada juga tanda haluaan, haborotan, singkora, hamisaran dan sikorjan. Dialek-dialek Dairi dan Karo mempunyai tanda [ e ] lemah, demikian juga ada tanda [ h ] khusus (terikat) pada induk huruf, dan vokal rangkap seperti /ou/ tanda ini terdapat di Simalungun di Karo juga mempergunakan tanda bunyi { h } pada induk huruf, seperti arah [ XXX ] dan basuh [ XXX ].
This entry was posted on 00.48 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 komentar: